Geplaatst op: 4 juni 2021
Afgelopen vrijdag plaatste regiodirecteur Harro Homan van ProRail, in aanwezigheid van de wethouders van Veenendaal en Rhenen monumentenbordjes op de drie monumentale spooronderdoorgangen bij Achterberg. Dat ter ere van het feit dat het veertig jaar geleden was dat dit spoor werd geopend.
De reactivering van de zogenaamde Veenendaallaan werd op 30 mei 1981 verricht door Minister Tuijnman van Verkeer. Hij nam de eerste trein voor reizigersvervoer naar Veenendaal en Rhenen.
In beide plaatsen werden diverse festiviteiten georganiseerd. De viaducten zijn gebouwd in 1882 en een overblijfsel van de oude spoorlijn tussen Amersfoort en Kesteren, die hier tot in de Tweede Wereldoorlog lag. In de volksmond worden deze onderdoorgangen `de poorten’ genoemd.
Door het samenvoegen van verschillende spoorwegmaatschappijen en het vernielen van de spoorbrug in Rhenen werd het reizigersvervoer na 1944 niet meer hervat. Rhenen was niet meer per spoor bereikbaar en het station Kesteren werd hernoemd in Kesteren-Rhenen.
Vrijdag waren regiodirecteur Harro Homan van ProRail, wethouder Engbert Stroobosscher van Veenendaal en wethouder Hans Boerkamp van Rhenen aanwezig bij het aanwijzen van de tunnels als rijksmonument. Bij deze gelegenheid werden de monumentenschildjes bevestigd.
Wethouder Hans Boerkamp: “Als wethouder van cultuurhistorie én mobiliteit vind ik het bijzonder hoe deze twee thema’s hier samenkomen. De onderdoorgangen van de spoorbrug, ook wel ‘de poorten’, zijn Rijksmonumenten. Ze zijn gebouwd in 1882 in een kunstmatig ontworpen talud. Veel inwoners rijden hier doorheen, vast niet altijd met het besef van de geschiedenis.
De trein die hier overheen reed was ooit onderdeel van de verbinding tussen Amsterdam en Keulen.
Wethouder Engbert Stroobosscher: “Aan de Veenendaallijn kun je zien wat de verandering was van Veenendaal in de 20e eeuw. We gingen van industriestad naar een meer forenzenstad. De Veenendaallijn was oorspronkelijk vooral belangrijk voor het goederenvervoer, met name voor de Veenendaalse industrie van de Ritmeesterfabriek, NEWO en SKF. In 1981 werd de Veenendaallijn gereactiveerd voor personenvervoer én kwam ook station Veenendaal-West erbij. Dat had natuurlijk alles te maken met de groei van het aantal inwoners van Veenendaal. Ik vind het mooi dat ProRail de geschiedenis van de Veenendaallijn op deze manier zichtbaar maakt.”